Powered by Blogger.

Meniru di dalam peperiksaan

Sunday 5 August 2012


Suatu hari ayah Naim di panggil guru besar sekolah kerana Naim di dapati selalu meniru di dalam ujian . Setiap kali ujian , Naim di dakwa selalu duduk di sebelah Azim .

Ayah : Saya tak percaya anak saya meniru setiap kali ujian !
Cikgu : Betul Encik, kami bukan tuduh begitu sahaja .
Ayah : Apa buktinya ?
Cikgu : Nah, ini buktinya kalau encik tak percaya tengoklah sendiri.

Ayah Naim melihat kertas jawapan Naim dan Azim.
Soalan pertama : Siapakah bapa kemerdekaan Malaysia ?
Naim dan Azim memberikan jawapan yang sama iaitu Tunku Abdul Rahman Putra.

Ayah : Memanglah jawapan mereka sama. Macam mana cikgu kata anak saya meniru ?
Cikgu : Sabar Encik, cuba encik lihat soalan kedua .

Ayah Naim melihat soalan yang kedua : Pada tahun berapakah negara kita mencapai kemerdekaan ?
Sekali lagi Naim dan Azim memberikan jawapan yang sama ? 31 Ogos 1957 . Ayah Naim sekali lagi marah, tetapi dapat ditenteramkan untuk membaca soalan yang selanjutnya .

Soalan Ketiga :Siapakah yang duduk di sebelah Tunku Abdul Rahman di Stadium Merdeka ?
Azim menulis : Maaf , saya tak tahu .
Naim menulis : Kalau kau tak tahu aku lagi tak tahu !!!

No comments:

Post a Comment

 

Most Reading