Powered by Blogger.

Siapakah John @ Jane Doe ?

Friday 8 June 2012



Tentu anda masih ingat pada watak yang dibawakn oleh Dominic Purcell sebagai John Doe tidak lama dahulu . Season untuk cerita ini memang menjadi kegemaran ramai namun adakah anda mengetahui kisah benar di sebalik nama John Doe ini ?

Di Amerika Syarikat , seseorang yang tidak dikenali identitinya telah digelar dengan nama John Doe ( cuba ingat kembali peristiwa pengeboman Pejabat FBI di Oklahama, Amerika Syarikat pada tahun 1995 ).Dan orang yang tidak dapat dikenal pasti identitinya itu adalah merupakan seorang wanita yang di berikan gelaran sebagai Jane Doe .

Kebiasaan menggelarkan John atau Jane Doe ini sebenarnya berasal daripada peristiwa pembunuhan Presiden Amerika, McKinley, di hari Jumaat 6 September 1901. Pembunuh tersebut , Leon F. Czolgosz, telah menginap disebuah hotel iaitu Riggs House Hotel sebelum hari pembunuhan . Ketika menginap di hotel tersebut , Leon telah menggunakan nama samaran iaitu John Doe dan nama samaran itulah yang diguna pakai oleh pihak polis ketika mengesan dan menyoal siasat dirinya .

Akhirnya ia telah menjadi satu kebiasaan di dalam masyarakat Amerika di mana seseorang yang tidak dapat dikenal pasti identitinya akan digelar sebagai John Doe.

No comments:

Post a Comment

 

Most Reading