Powered by Blogger.

Dalam Pahit Ada Manisnya

Sunday 25 November 2012


Saban hari berbagai kisah yang kita lalui , samada dari kisah kita atau dari kisah insan- insan yang lain .

Ekoran daripada itu kitalah juga yang perlu pandai menyesuaikan diri dan memilih jalan kehidupan, sebagaimana yang kita inginkan . Jika kita tahu ada ranjau dan duri di pertengahan jalan, kita boleh memilih jalan lain . Tapi kalau jalan itu juga yang menjadi pilihan hati kita, maka bersedialah untuk menempuhi segala ranjau-ranjau tersebut . Kadangkala permasalahan yang terjadi itu ada baiknya kita menerima sebagai satu dugaan di dalam kehidupan kita . Namun begitu sekiranya kita sengaja menempah kehidupan di dalam kehidupan kita, jangan salahkan takdir sebaliknya salahkanlah diri kita sendiri kerana tidak tahu menilai antara yang baik dan yang buruk .

Dunia ini dipenuhi dengan berbagai ragam kehidupan . Kita sendirilah yang memilih antara esepian dan juga kesedihan. Manusia adalah makhluk yang mudah merasa sepi walaupun mereka sebenarnya berada di tengah keriuhan alam.

Kita sering menangisi sebuah kematian tetapi sebenarnya kita juga sukar untuk menghargai sebuah  kehidupan. Kita sering menangis pilu mengenangkan sebuah perpisahan sedangkan terlalu banyak pertemuan yang kita sia-siakan. Kita juga kerap ketawa tetapi tidak faham apa yang diketawakan itu. Malah ramainya antara kita yang memuja sebuah percintaan, tetapi apabila sahaja berlaku sebuah perpisahan, hilang sudah semua kebaikan cinta ynag begitu di sanjung tinggi sepanjang perhubungan itu. Jarang benar orang bersedia untuk berpisah kasih secara baik, sebagaimana mereka memulakan sebuah percintaan. Sering kita mendengar suara-suara yang penuh dengan kebencian terhadap seseorang sedangkan selama ini orang itulah yang di dewa-dewakan.

Janganlah mudah berputus asa dan suka memandang sesuatu perkara itu dari sudut keburukan semata-mata, sering mengatakan bahawa kehidupan ini adalah penuh dengan kepahitan. Sekiranya kita  memandang dari sudut yang berbeza, banyak lagi kegembiraan yang boleh kita perolehi yang membuatkan kita akan tersenyum samada ketika kita masih mengalaminya ataupun semasa kita mengenangkannya semula.

Pahit dalam sebuah kehidupan itu bukan suatu kesalahan, kerana dengan adanya rasa kepahitanlah maka akan wujudnya sebuah kemanisan apabila kepahitan itu hilang. Kerana dalam cinta ada penolakan, pertengkaran, dan adanya juga perpisahan yang boleh membuatkan semangat hidup kita direntap. Inilah rempah ratus yang membangunkan kita menjadi seorang manusia yang dewasa akal dan fikirannya. 

No comments:

Post a Comment

 

Most Reading